Lumea bărbaților clandestini

0 0
Read Time:3 Minute, 48 Second

Laura Cătălina Dragomir, Nona Oprixor

Putem înțelege febra proceselor televizate din Statele Unite ale Americii având în vedere că acum ne-a contagiat pe toți. Zeci de canale de streaming, unele cu serviciul unor avocați specializați, comentând procesul Depp versus Heard, ne-au ținut la curent, în direct, minut cu minut, cu toate detaliile. Dintr-odată, întreaga planetă a putut să se pună în locul juriului. Cei interesați de subiect, am ajuns să cunoaștem numele avocaților fiecărei părți, am învățat când și cum se obiectează în timpul unei mărturii, cum se formulează o întrebare ca să nu se protesteze de la masa adversă. În ultima lună, după cum se vede cu ușurință în rețelele sociale, suntem atât de pricepuți, în jocul ăsta, ca ne-am făcut deja pe jumătate avocați, după legile din Virginia, Fairfax.

Poate că de la procesul împotriva lui O.J. Simpson, America nu a mai trăit o astfel de febră. Pentru mine, situația este mult diferită. Aici nu este vorba despre un asasinat. Procesul Depp contra Heard trece de ingredientele senzaționalismului ieftin, al interesului pentru mizeriile unei perechi de actori faimoși.

În realitate, problema ce a incendiat lumea se rezumă așa: editorialul unei femei, publicat în Washington Post, a avut puterea de a termina cu cariera unui actor foarte apreciat la nivel mondial. Atât studiourile Warner Bros, cât și Disney au renunțat serviciile lui Johnny Depp, dată fiind noua realitate de curentul social Me too în Statele Unite. Vorbim de uriași ai producției cinematografice mondiale, ce realizează Pirații din Caraibe și Animale Fantastice, francize urmărite cu patimă peste tot în lume. Au preferat să nu se opună noul lui curent. Indiferent de sentință, care în acest moment încă nu se cunoaște, adevărul este că în multe țări ale lumii acuzația de violență domestică venită din partea unei femei are puterea de a stigmatiza și de a ostraciza.

Este adevărat că dominația masculină heterosexuală albă nu a creat cea mai bună dintre lumile posibile. Este adevărat și că legea șchioapătă de foarte multe ori. Dar nu se poate repara o inegalitate flagrantă, creând alta. Femeile nu sunt sfinte. Femeile nu spun întotdeauna adevărul. A ridica la rangul de normă socială cuvântul unei femei, doar pe criterii biologice, mi se pare una dintre greșelile cele mai grave ce se puteau face, la același nivel cu rasismul. Minoritățile nu au mai mare dreptate decât majoritățile doar pentru că sunt minorități. Bărbatul heterosexual alb nu este un potențial delicvent doar pentru că aparține acestei categorii.

Secole de luptă și de evoluție au dus la principiul egalității în fața legii. Nu putem să pierdem această cucerire. Vinovăția oricui trebuie demonstrată într-un tribunal, nu fluturată în presă. Nu putem să scăpăm lucrurile din mână și să permitem inchiziții și lapidări publice.

Aparent, societatea condamnă pe cei ce nu fac bine treburile, pe cei ce abuzează de putere. În realitate, cazurile de care se ocupă volumul Bărbați Clandestini, printre care și cel al actorului, Johnny Depp, au deranjat structuri de putere de cu totul altă natură. Fie că vorbim de magnatul William Randolph Hearst, în cazul stigmatizării lui Orson Welles, fie că descoperim conexiunile clanului Rupert Murdoch cu procesul lui Johnny Depp, astăzi ca și acum un secol, interesele reale sunt ale aceluiași tip de persoană. În ambele cazuri, cei ce au tras sforile sunt foarte, foarte puternici bărbați heterosexuali albi, capabili să ceară presei senzaționaliste din întreaga lume să atace în același timp o persoana desemnată.

Feminismul este o luptă pentru egalitate. Supremația femeii nu este feminism. Aceste interese folosesc mișcarea feministă, dezintegrând-o. Folosesc figuri masculine de succes pe care le aruncă în piața publică, să fie lapidate, dându-ne astfel iluzia participării la un act cathartic de justiție colectivă.

Manipularea nu este nici măcar prea ingenioasă. E de ajuns să vezi publicațiile care s-au năpustit să publice portrete eroice ale doamnei Amber Heard, chiar în ziua în care avocații ambelor părți au prezentat expunerile finale. Repet: nici măcar nu contează cine este agresorul real din această pereche toxică de actori faimoși: Johnny Depp sau Amber Heard. Contează că sistemul actual din anumite țari, inclusiv Spania, oferă oricărei femei „supărate” posibilitatea de a distruge reputația partenerului de viață. Acest fapt nu protejează în niciun fel drepturile victimelor reale ale violenței domestice.

Cu atât mai mult, dacă această luptă servește intereselor presei lui Rupert Murdoch, nu ne putem lăsa înșelați. Astea nu-s doar bârfe de la Hollywood. Trebuie să fim foarte atenți unde călcăm, ce lume de mâine construim și ce drepturi lăsăm copiilor noștri.

 

 

 

About Post Author

Laura Cătălina Dragomir (n. 8 iulie 1976, Buzău) este poetă, jurnalistă, blogger și mediator cultural; de 16 ani trăiește în Ulldecona, Spania. A studiat Comunicare și Relații Publice la Universitatea „Alexandru Ioan Cuza " din Iași. A publicat poezie, proză, articole și eseuri pe diferite platforme online de profil. A realizat rubrici periodice de analiză culturală și socio-politică în revistele Robarna, Gazeta de Spania și Români în Andalucia; a colaborat cu Radio Iași și cu Radio Trinitas. Membră ASARS / Asociación de Escritores y Artistas Rumanos de España, Laura Cătălina Dragomir este o prezență constantă și o figură marcantă în cadrul întâlnirilor asociațiilor de profil din Peninsula Iberică. A publicat volumele de poezie „Una și aceeași față a diferitului", „Caracterul triumfal al înmormântărilor cântate", „Nunanit” (poezie pentru copii, în colaborare cu artista plastică Iulia Șchiopu). În 2022 a publicat volumul I de eseuri din seria „Contagii"(scrisă în colaborare cu Nona Oprixor") și volumul de analiză socio-politică „Capitalizarea semioticii narativ în spațiul politic european". De asemenea, a tradus „Vara Tequila", o antologie poetică a scriitorului Nicolae Coande, în prezent lucrând la alte două volume bilingve ale poeților Artiom Oleacu (Rep. Moldova) și Javier Claure (Bolívia). Printre proiectele care vor vedea în curând lumina tiparului se află „Cultura de proximitate"(volum de interviuri) și „Caietul Dragomirei" (caiet auxiliar de gramatică a limbii române).
Happy
Happy
0 %
Sad
Sad
0 %
Excited
Excited
0 %
Sleepy
Sleepy
0 %
Angry
Angry
0 %
Surprise
Surprise
0 %

Average Rating

5 Star
0%
4 Star
0%
3 Star
0%
2 Star
0%
1 Star
0%

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *